Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
20 August 2010

Mengapa doa aku tak makbul

Posted by Malaysia AKU

"aku selalu berdoa, tapi doa aku tak makbul2 jugak....ishh Tuhan tu pekak kaaa?"

itulah rintihan yang selalu aku dan kau dengar dari mulut insan bernama Islam (nama jer Islam)

aku senaraikan sebab2 nya dengan secara ringkas agar aku dan kau dpt menilai balik perihal diri memasing.

p/s: Aku lebih suka nasihat diri aku dari aku nasihat kau dan kauorg.

  1. sudah jauh dengan Allah
  2. masih melakukan maksiat
  3. dosa bertimbun2, pastu tak reti nak mintak ampun
  4. doa memain
  5. doa tidak dgn hati ikhlas dan mengharap
  6. sumber pendapatan masih tak bersih
  7. kamu baca Quran tapi tak buat pun apa yang ada dlm tuuu
  8. kamu kata cinta sama Rasulullah, tapi tak ikut amalannya
  9. sibuk dgn aib org lain, padahal aib sendiri tak kasik repair
  10. tidak bersyukur
  11. hati buta, tapi tak tahu camana nak kasik tak buta (kasik cuci aaaa hati tuu dulu sebelum berdoa)
  12. langgar adab berdoa (belajar adab berdoa dulu)
  13. mintalah yang masuk akal sikit ko nieee pun satu hal
Itu baru sebab, apa kata aku dan kau pikirkan hikmahnya pula, ayuh

Apa kata doa untuk dikabulkan ditukarkan sebagai DOA itu IBADAH....ok tak?

Jgn mengharap doa itu dikabulkan, tetapi anggap ia sebagai ibadah. Senang jer kan.

Allah tu tak pekak, kita jer yang pekak. DIA lebih mengetahui isi2 hati hambanya. Belum kau berdoa, DIA dh tau apa kau nak mintak. Jadi anggaplah doa kau tu hanyalah ibadah dan disamping itu juga belajar untuk redha.

Kesimpulan:

DOA tak makbul = ibadah (pahala disisi Allah) = Syafaat di hari kelak = banyakkan berDOA


"Janganlah kamu berdoa buruk terhadap dirimu, begitupun terhadap 
anak-anakmu, dan terhadap harta bendamu, Jangan sampai nanti doamu
itu bertepatan dengan suatu saat dimana Allah sedang memenuhi
permohonan, hingga doa burukmu itu benar-benar terkabul".(HR
Muslim)

0 comments:

Post a Comment